Khutbah Jumaat – 6 Januari 2012
Disampaikan oleh: Al-Fadhil Al-Ustaz Abu Islam Fathul Bari -hafizhahullah-

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakaatuh,

إِنَّ الْحَمْدَ لِلَّهِ, نَحْمَدُهُ, وَنَسْتَعِينُهُ, وَنَسْتَغْفِرُهُ, وَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا, وَسَيِّئَاتِ أَعْمَالِنَا.
مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ, وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ, وَأَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ, وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ.
يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِيرًا وَنِسَاءً وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالأََرْحَامَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلاً سَدِيدًا يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا.
أَمَّا بَعْدُ:
فَإِنَّ  أصدق الْحَدِيثِ كِتَابُ اللَّهِ, وَخَيْرَ الْهَدْيِ هَدْيُ مُحَمَّدٍ, وَشَرَّ الأُمُورِ مُحْدَثَاتُهَا, وَكُلَّ مُحْدَثَةٍ بِدْعَةٌ, وَكُلَّ بِدْعَةٍ ضَلاَلَةٌ, وَكُلُّ ضَلاَلَةٍ فِي النَّارِ.

Sidang Jumaat yang dikasihi dan dirahmati Allah Subhanahu wa Ta’ala sekalian,

Marilah kita bersama-sama pada hari ini bertaqwa kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala dengan meningkatkan keimanan kita, dengan meningkatkan praktik amalan kita sebagai hamba Allah Subhanahu wa Ta’ala di atas muka bumi ini bersesuaian dengan wasiat Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam kepada Irbadh Ibnu Sariyah di dalam hadis yang masyhur yang diriwayatkan oleh Abu Dawud di dalam Kitab Sunan-nya. Perkataan Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam selepas solat Subuh, apabila baginda menyampaikan beberapa perkataan yang mana perkataan-perkataan tersebut dilihat oleh para sahabat radhiyallahu ‘anhum ajma’in seperti nasihat-nasihat yang terakhir daripada baginda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam, maka para sahabat radhiyallahu ‘anhum ajma’in meminta daripada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam memberikan beberapa kalimah dan wasiat untuk mereka meneruskan kehidupan mereka sebagai hamba Allah ‘Azza wa Jalla di atas muka bumi ini. Maka Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda,

أُ((أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ وَالسَّمْعِ وَالطَّاعَةِ وَإِنْ عَبْدًا حَبَشِيًّا فَإِنَّهُ مَنْ يَعِشْ مِنْكُمْ بَعْدِي فَسَيَرَى اخْتِلَافًا كَثِيرًا فَعَلَيْكُمْ بِسُنَّتِي وَسُنَّةِ الْخُلَفَاءِ الْمَهْدِيِّينَ الرَّاشِدِينَ تَمَسَّكُوا بِهَا وَعَضُّوا عَلَيْهَا بِالنَّوَاجِذِ وَإِيَّاكُمْ وَمُحْدَثَاتِ الْأُمُورِ فَإِنَّ كُلَّ مُحْدَثَةٍ بِدْعَةٌ وَكُلَّ بِدْعَةٍ ضَلَالَةٌ)) ِ

Maksudnya: “Aku wasiatkan kepada kalian agar bertakwa kepada Allah, mendengar dan mentaati pemerintah, sekalipun yang menjadi pemerintah itu adalah hamba ‘abdi Habsyi (yang berkulit hitam). Maka sesungguhnya, sesiapa yang masih hidup di antara kalian selepasku akan melihat perselisihan yang banyak, maka berpegang teguhlah dengan Sunnahku dan Sunnah Khulafaa Ar-Rasyidin yang mendapat petunjuk. Peganglah erat-erat dan gigitlah dia dengan gigi geraham kalian. Dan jauhilah oleh kalian setiap perkara yang baru (dalam agama), karena sesungguhnya setiap perkara yang baru itu adalah bid‘ah, dan setiap bid‘ah itu adalah sesat.’"

Maka wasiat Nabi kepada kita yang perlu kita berikan fokus di dalam hal ini adalah agar kita kembali bertaqwa kepada Allah ‘Azza wa Jalla, dan agar kita melazimi dan menetapi petunjuk Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam di saat perpecahan dan perselisihan berlaku akhir-akhir ini.

Sidang Jumaat yang dikasihi dan dirahmati Allah Subhanahu wa Ta’ala sekalian,

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman di dalam al-Quran di dalam surah An-Nur ayat 51-52,

} إِنَّمَا كَانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِينَ إِذَا دُعُوا إِلَى اللهِ وَرَسُولِهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ أَن يَّقُولُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا وَأُوْلاَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ {51} وَمَن يُطِعِ اللهَ وَرَسُولَهُ وَيَخْشَ اللهَ وَيَتَّقِهِ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَآئِزُونَ {52}

Maksudnya: “Sesungguhnya ciri-ciri orang yang beriman ini adalah apabila mereka diseru kepada Allah dan rasul-Nya untuk berhukum dengannya, maka mereka akan berkata ‘Kami dengar dan kami taat’ dan mereka itulah sebenarnya manusia yang telah berjaya. Dan sesungguhnya sesiapa yang mentaati Allah dan mentaati rasul, takut dia kepada Allah, bertaqwa dia kepada Allah, maka itulah sebenarnya orang yang sangat-sangat berjaya di atas muka bumi.”

Ayat Al-Quran ini dengan jelas menunjukkan kepada kita betapa tingginya kedudukan orang yang mentaati wahyu, betapa tingginya kedudukan mereka-mereka yang memuliakan kalamullah ‘Azza wa Jalla dan memuliakan petunjuk Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam, yang mungkin boleh kita ringkaskan sebagai perkataan As-Sunnah.

Memuliakan As-Sunnah 

Mengapa kita katakan wahyu itu adalah As-Sunnah. Mengapa kita katakan Al-Quran itu juga termasuk sebahagian daripada As-Sunnah. Kerana sepertimana yang diulas oleh ulama hadis yang besar, yang bernama Ibnu Hajar al-Atsqalani (wafat 852 H) beliau memberikan takrifan Sunnah seperti berikut;

Maksudnya: “Yang diertikan dengan sunnah adalah sesuatu yang diriwayatkan daripada Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam berupa perkataan baginda, perbuatan baginda, pengakuan baginda, sifat baginda ataupun ciptaan Allah Subhanahu wa Ta’ala ke atas diri baginda Shallallahu ‘alaihi wa Sallam.”

Maka apabila Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam menyampaikan kepada kita Al-Quran, hadis-hadis baginda Shallallahu ‘alaihi wa Sallam, kesemuanya diertikan oleh para ulama’ terdahulu sebagai As-Sunnah. Sepertimana yang diulas panjang oleh Al-Imam Al-Barbahari yang menulis satu kitab yang agung (Syarhu As-Sunnah) beliau mengatakan bahawasanya, الإسلام هو السنة والسنة هي الإسلام

Maksudnya: “Islam itu adalah as-sunnah, dan sunnah itu adalah Al-Islam.”

Kerana kita mengambil Al-Quran dari Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, kerana Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam dilantik oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala, dan Allah Subhanahu wa Ta’ala telah memerintah kepada Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam untuk menyampaikan agama ini.

Sepertimana yang Allah Subhanahu wa Ta’ala nyatakan di dalam surah Al-Maidah, maksudnya “Wahai Rasul, sampaikanlah apa yang telah Tuhanmu turunkan kepadamu, jika tidak kamu tidak akan dikategorikan sebagai orang yang melaksanakan tanggungjawab yang telah dipertanggungjawabkan ke atasmu.”

Sidang Jumaat yang dikasihi dan dirahmati Allah Subhanahu wa Ta’ala sekalian,

Oleh itu, apakah tanggungjawab kita kepada wahyu ini, apakah tanggungjawab kita kepada As-Sunnah ini, tidak lain dan tidak bukan adalah mendengar dan mentaatinya, mengikutinya, menjadikan ia sebahagian daripada kehidupan kita, mencintainya, menyanjunginya lebih tinggi daripada perkataan-perkataan manusia, daripada perkataan sesiapa pun, daripada ideologi sesiapa pun. Benarlah firman Allah Subhanahu wa Ta’ala di dalam Al-Quran, sebagaimana yang termaktub di dalam Surah al-Ahzab ayat 36,

} وَمَاكَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلاَمُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللهُ وَرَسُولَهُ أَمْرًا أَن يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةَ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَن يَعْصِ اللهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلاَلاً مُّبِينًا {36}

Maksudnya: “Tidak layak bagi seorang mukmin dan mukminah itu, apabila telah datang urusan (ketentuan) dari Allah dan rasul-Nya, mereka memiliki urusan yang lain.........”

yang mana sewajarnya sebagai seorang yang beriman kepada Allah, sebagai seorang yang mencintai Rasul shallallahu ‘alaihi wa sallam, apabila datang ketentuan daripada Allah Subhanahu wa Ta’ala, apabila datang ketentuan Rasul Shallallahu ‘alaihi wa Sallam, dia menerimanya dengan penuh ketaatan, dengan penuh ketundukan kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala dan Rasul shallallahu ‘alaihi wa sallam.

Allah Subhanahu wa Ta’ala menjelaskan juga di dalam surah Al-Hujuraat ayat 1,

يَاأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا لاَتُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللهِ وَرَسُولِهِ وَاتَّقُوا اللهَ إِنَّ اللهَ سَمِيعٌ عَلِيمُُ {1}

Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman, jangan sekali-kali kamu mendahulukan sesuatu pun melebihi (kalam) Allah Azza wa Jalla dan (melebihi petunjuk) Rasul-Nya Shallallahu ‘alaihi wa Sallam....”

Allah Subhanahu wa Ta’ala juga menyatakan di dalam surah An-Nisaa,

Maksudnya: “Dan demi Tuhanmu, tidaklah dikategorikan seseorang itu sebagai seorang yang beriman sehingga dia menjadikan engkau wahai Muhammad sebagai petunjuk untuk dia berhukum dengan sesuatu perkara, kemudian dia mengikut petunjukmu, menerima pendapatmu, menerima perkataan-perkataanmu wahai Muhammad tanpa sebarang rasa berat, dan dia menerima dengan hati yang penuh sejahtera.”

Ini adalah tuntutan agama, ini adalah ciri-ciri mereka yang mentaati Allah dan mentaati Rasul Shallallahu ‘alaihi wa sallam. Ini juga merupakan ciri-ciri manusia yang cintakan perpaduan dan benci kepada sebarang bentuk perpecahan. Benarlah firman Allah Subhanahu wa Ta’ala di dalam surah An-Nisaa,

Maksudnya: “Dan sesiapa yang telah menderhakai Rasul setelah datang kepada mereka petunjuk dan mereka memilih jalan selain jalan-jalan orang yang beriman, Allah Subhanahu wa Ta’ala sudah pasti akan membuka laluan kepada mereka, Allah berikan kepada mereka jalan yang mereka pilih. Akan tetapi pasti tempat kembali mereka adalah neraka Allah Subhanahu wa Ta’ala, dan sesungguhnya neraka adalah seburuk-buruk tempat kembali.”

Sahabat Nabi Mendahulukan Petunjuk Nabi

Kita lihat, bagaimana petunjuk daripada para sahabah radhiyallahu ‘anhum ajma’in, betapa mereka mendahulukan perkataan Nabi, betapa mereka mendahulukan petunjuk Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, antara contohnya, daripada ‘Imran bin Husain radhiyallahu ‘anhu apabila beliau memperkatakan tentang hadis Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam yang diriwayatkan oleh Al-Imam Muslim dalam kitab sahihnya, kata Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, “Al-hayaa-u kullu khair”

Maksudnya: “Sesungguhnya malu itu semuanya merupakan perkara baik.”

Tiba-tiba berkata seorang lelaki yang berada di dalam majlis tersebut bersama-sama dengan ‘Imran ibnu Husain, kata lelaki tersebut, maksudnya: “Sesungguhnya kami mendapati di dalam kata-kata hikmah perkataan seperti ini dan perkataan seperti itu (berlainan daripada perkataan Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam).”

Yakni (yang dimaksudkan adalah) perkataan Musyaid bin Ka’ab yang memberikan pendapat beliau, “sesungguhnya malu itu ada baiknya dan ada buruknya.”

‘Imran ibnu Husain (setelah dia mendengar perkataan Musyaid ibnu Ka’ab) berkata, maksudnya: “Apakah tidak kamu mendengar aku menyebutkan kepada kamu perkataan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bahawa sesungguhnya malu itu semuanya baik sedangkan kamu berani untuk menyelisihinya.”

Ini merupakan perkataan sahabah, generasi yang mencintai Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, generasi yang mendahulukan perkataan Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam di dalam kehidupan mereka, di dalam tindakan mereka, bahkan di dalam perkataan-perkataan mereka.

Sikap Abdullah bin Abbas dan Anak Muridnya Thawus bin Kaisan 

Begitu juga kita lihat daripada Ibnu ‘Abbas radhiyallahu ‘anhuma apabila datang seorang tokoh besar tabi’in yang bernama Thawus ibnu Kaisan. Apabila berkata Thawus ibnu Kaisan, “Sesungguhnya aku ingin menunaikan solat selepas Asar dua rakaat.” Maka berkata Ibnu ‘Abbas radhiyallahu ‘anhuma, “Sesungguhnya Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam melarang kita bersolat dua rakaat selepas daripada ‘Asar.” Akan tetapi kata Thawus ibnu Kaisar, “Wallahi, sa-ushalli (Demi Allah, aku akan solat).” Maka Ibnu ‘Abbas radhiyallahu ‘anhuma membacakan firman Allah Subhanahu wa Ta’ala di dalam surah Al-Ahzab yang telah dibacakan tadi, maksudnya:

“Tidak layak bagi seorang mukmin dan mukminah itu, apabila telah datang ketetapan dari Allah dan Rasul, mereka memiliki pilihan selain daripada apa yang telah ditetapkan tersebut.”

Maka Thawus ibnu Kaisan menarik semula perkataanya.

Begitu juga dengan Sa’id ibnu al-Musayyib, seorang tabi’in yang besar, apabila menegur seorang lelaki yang menunaikan solat sehingga lebih dua rakaat sesudah solat subuh, maka beliau berkata kepada lelaki tersebut, “Sesungguhnya Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam melarang kita daripada solat selepas daripada solat subuh.” Maka berkata lelaki ini, “Adakah Allah Subhanahu wa Ta’ala akan menyiksaku kerana solatku?” Kata Sa’id ibnu al-Musayyib, “Allah Subhanahu wa Ta’ala akan siksa kamu kerana menyelisihi petunjuk Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam.” Beliau lantas membacakan firman Allah Subhanahu wa Ta’ala, maksudnya:

“Maka hendaklah kamu menjauhi urusan-urusan yang menyelisihi petunjuknya dari petunjuk Muhammad shallallahu ‘alaihi wa sallam, dibimbangi penyelisihan tersebut akan membawa fitnah dan akan mendatangkan azab yang sangat-sangat pedih.”

Maka ini merupakan sikap para ulama terdahulu, sikap para sahabah, sikap para tabi’in. Bagaimana pula sikap imam-imam kita, bagaimana sikap Al-Imam Asy-Syafi’i rahimahullahu Ta’ala, bagaimana sikap Imam-imam agung yang lain?

Perkataan Imam Syafi’i yang sangat masyhur, maksudnya: “Telah berijma’ (bersepakat) seluruh umat Islam bahawa bagi sesiapa yang telah jelas baginya sunnah-sunnah Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, haram baginya untuk meninggalkan sunnah Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam kerana perkataan-perkataan seseorang.”

Wallahu a’lam.

Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakaatuh.

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه أما بعد


Sidang Jumaat yang dikasihi dan dirahmati Allah Subhanahu wa Ta’ala sekalian,

Sebentar tadi kita menjelaskan tentang petunjuk Nabi, kedudukan As-Sunnah di sisi umat Islam, kedudukan wahyu di sisi umat Islam yang wajib kita taati, yang wajib kita patuhi. Walaubagaimanapun perlu kita ketahui bahawasanya wahyu yang Allah Subhanahu wa Ta’ala wahyukan kepada kita melalui Nabi kita shallallahu ‘alaihi wa sallam, di sana terdapat metodologinya, di sana terdapat prinsip-prinsip dan kaedah-kaedah untuk kita memahaminya. Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala di dalam Al-Quran pada menjelaskan kedudukan para sahabah radhiyallahu ‘anhum ajma’in,

} وَالسَّابِقُونَ اْلأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَاْلأَنصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُم بِإِحْسَانٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا اْلأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَآ أَبَدًا ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ {100}

“Dan sesungguhnya manusia-manusia yang mendahului kamu, generasi-generasi yang terawal yang baik lagi mulia dari kalangan Muhajirin dan Anshar, dan generasi yang mengikuti mereka dengan baik, sesungguhnya Allah Subhanahu wa Ta’ala redha kepada mereka, dan mereka redha kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala.” [Surah At-Taubah : 100]

Mengapa dibacakan ayat ini, mengapa diperjelaskan tentang kedudukan para sahabah radhiyallahu ‘anhum ajma’in, tidak lain dan tidak bukan untuk memastikan adakah cara kita memahami agama, adakah cara kita berpegang dengan agama sesuai dengan perjalanan para sahabah, sesuai dengan perjalanan generasi yang Allah Subhanahu wa Ta’ala redha kepada mereka dan mereka redha kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala. Teliti amalan kita, teliti wahyu-wahyu yang kita baca, teliti wahyu-wahyu yang kita amalkan dan praktikkan sesuai atau tidak dengan petunjuk dan penjelasan para sahabat Nabi radhiyallahu ‘anhum ajma’in yang sudah semestinya seperti yang diulas oleh Al-Imam Asy-Syathibi, seperti yang diulas oleh Syaikhul Islam Ibnu Taimiyyah, seperti yang diulas oleh Al-Imam An-Nawawi, Ibnu Rajab Al-Hanbali, dan seluruh ulama-ulama Islam terdahulu yang meletakkan kedudukan sahabat Nabi adalah di tempat yang tertinggi untuk kita memahami agama, untuk kita berpegang dengan agama, untuk kita memastikan kita mempraktikkan agama dengan cara yang benar.

Sidang Jumaat yang dikasihi dan dirahmati Allah Subhanahu wa Ta’ala sekalian,

Sesungguhnya Abdullah Ibnu Mas’ud radhiyallahu ‘anhu menceritakan kepada kita tentang kedudukan sahabat Nabi, kata beliau:

“Barangsiapa yang ingin mengikuti petunjuk Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, maka ikutilah para sahabat Nabi radhiyallahu ‘anhum ajma’in. Sesungguhnya mereka merupakan ummat yang paling suci, bersih, murni hati-hati mereka, dan mereka merupakan generasi yang paling dalam (mantap) ilmu mereka, dan mereka juga merupakan generasi yang sangat mudah dalam memahami agama Allah Subhanahu wa Ta’ala, mereka juga merupakan generasi yang keadaan mereka, zaman mereka merupakan zaman yang terbaik, mereka juga merupakan generasi yang terdahulu dalam mengikuti petunjuk Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam. Mereka adalah manusia yang Allah Subhanahu wa Ta’ala pilih untuk menjadi sahabat-sahabat Nabi radhiyallahu ‘anhum ajma’in. Dan ketahuilah kelebihan-kelebihan mereka pada petunjuk-petunjuk yang mereka tinggalkan, dan ikutilah pendapat-pendapat dan perkataan-perkataan mereka.”

Ini pesanan sahabat Nabi radhiyallahu ‘anhum ajma’in, kita perlu teliti amal perbuatan kita, kita perlu teliti aqidah kita, kita perlu teliti ibadat kita, kita perlu teliti akhlak kita, sesuai atau tidak dengan petunjuk para sahabah radhiyallahu ‘anhum ajma’in. Kerana pada hari ini, apa yang paling kita bimbangi adalah manusia, mereka memahami Al-Quran dengan akal mereka sendiri, mereka memahami Al-Quran dengan emosi mereka sendiri, mereka mentafsirkan Al-Quran dengan nafsu mereka, mereka memanfaatkan Al-Quran dan menggunakan hadis-hadis Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam untuk tujuan-tujuan penyelewengan, yakni untuk menyelewengkan manusia daripada memahami agama yang benar.

Maka perlu kita kembali kepada petunjuk para sahabah radhiyallahu ‘anhum ajma’in.


قال الله عز وجل في كتاب العزيز،
 إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيماً  [الأحزاب:56

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيْمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيْمَ إِنَّكَ حَمِيْدٌ مَجِيْدٌ, اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيْمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيْمَ إِنَّكَ حَمِيْدٌ مَجِيْدٌ
رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَ لِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِاْلإِيمَانِ وَلاَ تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلاَّ لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَؤُوفٌ رَحِيمٌ
رَبَّنَا لا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْراً كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلا تُحَمِّلْنَا مَا لا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنْتَ مَوْلاَنَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ
وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ, وَأَقِمِ الصَّلاَةَ


disalin oleh Nurul Izaati Ishak
disemak dan disunting oleh Abu Abdillah Riduan Khairi
 
Abu Aqif Blog © 2013. All Rights Reserved. Powered by Blogger

Top