Soalan:

Apakah hukum menghadiri pengebumian orang kafir kerana telah menjadi tradisi politik dan adat kebiasaan umum?

Jawapan:

Orang Islam tidak dibenarkan untuk mengebumikan mayat-mayat orang-orang kafir selagi orang-orang kafir mampu berbuat demikian.

Orang Islam juga tidak dibenarkan untuk mengambil bahagian atau membantu orang-orang kafir dalam menanam mayat mereka demi mengikuti tradisi politik tersebut.

Ini tidak dilakukan oleh Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam dan tidak juga oleh Khalifah selepasnya. Allah subhana wa ta'ala melarang Nabi-Nya sallallahu 'alaihi wasallam berdiri di kubur `Abdullah ibn Ubai ibn Salul, kerana dia adalah kafir. Allah subhana wa ta'ala berkata:

Dan tidak (wahai Muhammad صلى الله عليه وسلم) berdoa (solat jenazah) untuk mana-mana daripada mereka (orang-orang munafik) yang mati, dan tidak juga berdiri di kuburnya.

Sudah tentu mereka telah kafir kepada Allah dan Rasul-Nya, dan mereka mati dalam keadaan fasik (derhaka, tidak taat kepada Allah dan Rasul-Nya صلى الله عليه وسلم ).

Jika tidak ada orang-orang kafir yang boleh mengebumikan mati mereka, umat Islam perlu berbuat demikian. Ini dilakukan oleh Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam berkenaan dengan orang-orang kafir yang terbunuh semasa peperangan Badar. Apabila bapa saudaranya Abu Talib meninggal dunia, Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam berkata kepada Ali: "Pergilah menguburkan dia"

Semoga Allah memberikan kita kejayaan. Semoga selawat dan salam kepada Nabi kita Muhammad, keluarganya, dan sahabat.

Fatwa Nombor 2612 diketuai oleh Syaikh Abdul Aziz bin Abdullah bin Baz

Sumber: http://www.alifta.com



Question:

What is the ruling on attending a disbeliever's Funeral as this is a political tradition and common custom?

Answer:

Muslims are not allowed to bury the corpses of disbelievers as long as disbelievers can do so.

Muslims are also not permitted to participate or help disbelievers in burying their dead in order to follow political traditions.

This was not done by the Prophet (peace be upon him) nor by the rightly guided Caliphs. Allah forbade His Prophet (peace be upon him) to stand at the grave of `Abdullah ibn Ubayy ibn Salul, because he was a disbeliever. Allah (Exalted be He) says:

And never (O Muhammad صلى الله عليه وسلم) pray (funeral prayer) for any of them (hypocrites) who dies, nor stand at his grave.

Certainly they disbelieved in Allâh and His Messenger, and died while they were Fâsiqûn (rebellious, - disobedient to Allâh and His Messenger صلى الله عليه وسلم).

If there are no disbelievers who can bury their dead, Muslims should do so. This was done by the Prophet (peace be upon him) with regard to the disbelievers who were killed during the battle of Badr. When his uncle Abu Talib died, the Prophet (peace be upon him) said to `Ali: "Go and bury him."

May Allah grant us success. May peace and blessings be upon our Prophet Muhammad, his family, and Companions.

Fatwa No. 2612 led by Sheikh Abdul Aziz bin Abdullah bin Baz

Source: http://www.alifta.com

Baca juga di sini.

Koleksi video lihat di sini. Atau klik pada "Main" di atas.



Kepada sesiapa yang ingin mendapat update sekaligus ingin share update terbaru dari blog Abu Aqif Studio ke wall masing², boleh klik di sini:

- Klik "Syndication" di sebelah kiri
- Klik "Grant Permissions"
- Klik "Add Facebook Target" dan klik "Add"

* selepas proses ini, setiap update video terbaru akan terus share di wall anda secara automatic. InsyaAllah.

Anda bebas untuk share dan download. Tidak perlu keizinan untuk mengambil video dari Channel Abu Aqif Studio. Namun video yang diambil dari Abu Aqif Studio mohon diberi sedikit kredit dengan link-kan semula kepada video yang asal. Jazakallahukhair.. Semoga bermanfaat..


0 comments:

Post a Comment

 
Abu Aqif Blog © 2013. All Rights Reserved. Powered by Blogger

Top