Komen Abu Aqif: Nak tahu petua menjadi orang kaya? Bukan sahaja kaya, malah lebih kaya dari orang kaya yang ada dalam dunia ni.

Marilah kita mengajak manusia kepada petunjuk walaupun dengan selembar kebaikan,

فَوَاللهِ لَأَنْ يَهْدِيَ اللهُ بِكَ رَجُلاً وَاحِداً، خَيْرٌ لَكَ مِنْ حُمْرِ النَّعَمِ

“Demi Allah, jikalau Allah memberi hidayah kepada satu orang dengan sebab dirimu, hal itu benar-benar lebih baik bagimu daripada unta-unta merah.” [Muttafaqun Alaihi]

Soalan: Mohon penjelasan dari kalimat di hadist ini.

Jawapan: Hadits tersebut menunjukkan beberapa perkata:

1. keutamaan berdakwah mengajak orang kepada Islam dan jalan hidayah.

2. keutamaan seorang yang menjadi sebab sehingga orang lain mendapat hidayah.

3. penetapan adanya sebab.

4. kebaikan itu bertingkat-tingkat, dan seseorang mendapatkannya sesuai dengan jenis amalannya.

5. unta-unta merah adalah lambang kekayaan orang Arab. Bila dikatakan lebih baik dari unta-unta merah artinya lebih baik dari dunia dan seisinya. Hadits tersebut menunjukkan bahwa keutamaan mengajak manusia adalah lebih baik dari dunia dan segala isinya.

6. tidak diterangkan bentuk mengajak kepada hidayah tersebut, karena cara berdakwah beraneka ragam. Menunjukkan boleh mendakwahi manusia dengan hal yang paling mengajaknya kepada hidayah, dengan dakwah yang sesuai dengan ilmu syar’i dan hikmah.

7. seorang mendapat keutamaan sehingga manusia mendapat hidayah boleh secara langsung, seperti mengajaknya dan mengajarinya, juga boleh secara tidak langsung, dengan menunjukkan seorang guru yang baik baginya, memberinya buku yang mengandung ilmu yang shahih, dan semisalnya.
Wallâhu A’lam. - http://dzulqarnain.net/



Kepada sesiapa yang ingin mendapat update sekaligus ingin share update terbaru dari blog Abu Aqif Studio ke wall masing², boleh klik di sini:

- Klik "Syndication" di sebelah kiri
- Klik "Grant Permissions"
- Klik "Add Facebook Target" dan klik "Add"

* selepas proses ini, setiap update video terbaru akan terus share di wall anda secara automatic. InsyaAllah.

Anda bebas untuk share dan download. Tidak perlu keizinan untuk mengambil video dari Channel Abu Aqif Studio. Namun video yang diambil dari Abu Aqif Studio mohon diberi sedikit kredit dengan link-kan semula kepada video yang asal. Jazakallahukhair.. Semoga bermanfaat..


0 comments:

Post a Comment

 
Abu Aqif Blog © 2013. All Rights Reserved. Powered by Blogger

Top